تکنولوژی

آیا امریکا کارت‌های گرافیک گیمینگ AMD را به لیست تحریم‌های خود اضافه می کند؟

شرکت دل به تازگی با انتشار یک سند مشاوره فروش به تمام پرنسل خود در رابطه با ممنوعیت پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا به کشورهای تحت تحریم ایالات متحده هشدار داده است. نکته جالب آن است که در این لیست نام کارت‌های گرافیک گیمینگ AMD و همچنین نام کشور ایران به چشم می‌خورد.

سیاستمداران آمریکایی در راستای جلوگیری از پیشرفت صنعت هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین در کشور چین، مدتی قبل یک چهارچوب تحریم جدید علیه این کشور ایجاد کرده و به واسطه آن صادرات هرگونه پردازنده‌های گرافیکی رده بالا از جمله A100، H100 و حتی انواع مدل‌های سری 800 که برای دور زدن تحریم‌ها طراحی شده بودند، ممنوع شد.

پس از این تحریم‌ها قیمت کارت گرافیک رده بالای RTX 4090 نیز به شدت در بازار چین بالا رفت.

براساس گزیده‌ای از سند منتشر شده توسط Dell که در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این کارت‌های گرافیک گیمینگ AMD شامل مدل‌های Radeon RX 7900 XT، Radeon RX 7900 XTX و کارت گرافیک Radeon Pro W7900 است.طبق بررسی‌های انجام شده، ممنوعیت صادرات هیچ یک از محصولات AMD به صورت رسمی توسط دولت ایالات متحده اعلام نشده و مشخص نیست که شرکت Dell این رویکرد را برای پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی در پیش گرفته یا از تغییرات بزرگی که در آینده قرار است رخ دهنده، آگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید