تکنولوژی

آیا سوکت AM5 هنوز توسط شرکت AMD پشتیبانی می شوند؟

شرکت AMD بر برنامه‌های خود برای پشتیبانی طولانی مدت از سوکت AM5 تاکید می‌کند. این شرکت همچنان برای استفاده از این سوکت برنامه‌های چند ساله دارد، با این وجود در حال حاضر تنها یک نسل از پردازنده‌های Ryzen را میزبانی می‌کند.
چشم‌انداز بازار پردازنده در سال‌های اخیر دستخوش دگرگونی‌های قابل توجهی شده است و شرکت AMD نقش مهمی در ایجاد این تغییرات ایفا می‌کند. آخرین نسل سوکت AM4 با پشتیبانی طولانی مدت خود شناخته شد، تعهدی که شرکت AMD به آن عمل کرده است. سوکت AM4 که در سال 2017 معرفی شده است، تا به امروز پشتیبانی می‌شود و انتظار می‌رود نسخه‌های جدید پردازنده با این سوکت برای سال آینده ارائه شود.

افرادی که قصد دارند سیستم‌های خود را ارتقا دهند به برنامه‌های کمپانی AMD توجه دارند، زیرا این می‌تواند به معنای کاهش هزینه‌های ارتقا در آینده باشد. رقیب اصلی شرکت AMD، یعنی کمپانی اینتل، هیچ قولی مبنی بر حفظ پشتیبانی از این سوکت‌ها نداده است و اگر نسل چهاردهم هسته‌های Raptor Lake Refresh نبود، این نسل احتمالاً پیش‌ از این به پایان می‌رسید. توقف بعدی شرکت اینتل مربوط به پلتفرم LGA 1851 است که گفته می‌شود حداقل از سه نسل محصول پشتیبانی می‌کند که شامل پردازنده‌های Arrow Lake، Arrow Lake Refresh و به احتمال زیاد سری Panther Lake خواهد بود.

سوکت AM5 جدید شرکت AMD عمدتاً به دلیل هزینه ارتقاء به پردازنده‌های جدید، که مادربردهای تازه و حافظه DDR5 را نیز در بر می‌گرفتند (که در آن زمان ارزان نبودند)، پذیرش کندی داشته است. اکنون، با کاهش یافتن حافظه‌های جدید به پایین‌ترین قیمت‌های خود، رسیدن مادربردهای AM5 به زیر 100 دلار و کاهش 20 درصدی قیمت پردازنده Ryzen 7000 از زمان عرضه به بازار، انگیزه کافی را برای گیمر‌ها ایجاد می‌کند که به این محصول شرکت AMD توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید